in

Кино урлагийн төв: Мел Гибсон, Ридли Скоттыг татаж, Cinecittà студи дахин сэргэж байна

Кино урлагийн төв: Мел Гибсон, Ридли Скоттыг татаж, Cinecittà студи дахин сэргэж байна

Ромын Cinecittà студийн шинэчлэл: Итали кино үйлдвэрлэлийн шинэ шат

Ромын Cinecittà студиуд нь Холливудын зохиолч, жүжигчдийн ажил хаялт болон Италийн олон улсын үйлдвэрлэлийн татварын хөнгөлөлтийн тодорхойгүй байдлын улмаас түр завсарласны дараа дахин сэргэж байна. Cinecittà-ийн гүйцэтгэх захирал Мануела Каччамани энэ оны 7-р сард албан тушаалдаа орсноос хойш 2025-2029 оны төлөвлөгөөг хэрэгжүүлж, 2029 он гэхэд ойролцоогоор 170 тэрбум төгрөгийн орлого олж, 12 тэрбум орчим төгрөгийн ашиг олохоор зорьж байна.

Европын Холбооны цар тахлын дараах сэргээн босголтын сангийн 510 тэрбум төгрөгийн зээлээр шинэчлэгдэж буй энэхүү алдартай кино үйлдвэрлэлийн байгууламж нь Мел Гибсон болон Ридли Скотт зэрэг томоохон уран бүтээлчдийг татан оролцуулж байна. Мел Гибсон “The Resurrection of the Christ” киногоо Cinecittà-ийн шинэ Studio 22-д зураг авалт хийхээр ирж байгаа бөгөөд Ридли Скотт “The Dog Stars” хэмээх пост-апокалиптик триллерээ Studio 5-д бүтээхээр төлөвлөж байна. Удахгүй Disney, Universal, Fox Nation зэрэг томоохон студиуд одоогоор нууцлагдсан төслүүдийнхээ зураг авалтыг эхлүүлэх гэж байна.

Cinecittà-ийн удирдлага нь олон улсын төслүүдийг татахын зэрэгцээ Италийн кино үйлдвэрлэлийг дэмжихэд анхаарч байна. Мануела Каччамани хэлэхдээ, “Олон улсын кинонд найдах нь хангалтгүй гэдгийг сүүлийн үеийн ажил хаялт, гал түймэр, татварын өөрчлөлтөөс сурсан” гэж онцолсон. Тус студи 19-аас 24 хүртэлх шинэ дууны тайзуудаа нэмж, 3,500 ам метр орчим хэмжээтэй Studio 22 болон Европын хамгийн том, орчин үеийн LED ханатай Studio 18-г нэмж байна.

Италийн соёлын яамны кино хэлтсийн дарга Никола Боррелли, Каннын кино наадмын үеэр олон улсын үйлдвэрлэлийн урамшуулал бүрэн хүчин төгөлдөр байгаа талаар баталгаа өгсөн. Тэрээр, “Итали улс жилд нэг компанид 34 тэрбум төгрөгийн дээд хязгаартай урамшуулал олгодог ч төсөл бүрт хязгаарлалт байхгүй” гэж онцолсон. Cinecittà-ийн уран бүтээлч, гар урлаачдын чанар нь бас нэгэн томоохон давуу тал болж байгаа бөгөөд кино үйлдвэрлэлийн шинэ үеийг тодорхойлох зорилготой гэж Мануела Каччамани тэмдэглэсэн.

Эх сурвалж:

Cinecittà Studios Back on Track After Luring Mel Gibson and Ridley Scott as Revamp Rolls Onwards

Cinecittà Studios are back on track to full occupancy after luring Mel Gibson and Ridley Scott, as the iconic facilities’ revamp proceeds onwards.


Мэдээний дэлгэрэнгүй:

Rome’s Cinecittà Studios are filling up once again following a brief hiatus due to the fallout from Hollywood’s writers’ and actors’ strikes combined with a – now fully resolved – spell of uncertainty about the solidity of Italy’s tax rebate for international productions.

That’s the main takeaway from a press event held in Rome by Cinecittà CEO Manuela Cacciamani who, after taking the reins in July, is now implementing a 2025-2029 plan under which she expects the studios to generate nearly €60 million ($67 million) in revenue and turn a small but significant €4.3 million ($4.8 million) profit by 2029.

The iconic film facilities that are being revamped thanks to a €300 million ($338 million) loan, provided by the European Union’s post-pandemic recovery fund, recently lured both Mel Gibson, who is arriving in August to shoot “The Resurrection of the Christ” at Cinecittà’s sprawling new Studio 22 facility, and Ridley Scott. The latter has set up camp at Cinecittà’s Studio 5, once known as Federico Fellini’s second home, for his post-apocalyptic thriller “The Dog Stars,” while Disney, Universal and Fox Nation will soon start shooting major still undisclosed projects on the studio lot, Cacciamani said.

She noted that the studios have now reached full occupancy for the fourth quarter of this year.

The Cinecittà chief underlined that, while getting U.S. and, more broadly, international clients to shoot at the studios is crucial, she is also focussing on attracting more Italian productions. “What I have learned from recent years of actor and screenwriter strikes, as well as fires and tariffs, is that you can’t just rely on international cinema,” Cacciamani said, adding that attracting more Italian movies is one of her priorities.

The main driver for luring international shoots is a combination of the country’s tax incentives and the fact that Cinecittà is being transformed into a large state-of-the-art digital age complex.

Under the revamp, the number of soundstages at Cinecittà is being expanded from from 19 to 24. They include the new Studio 22, which is more than 38,000 square feet and the Studio 18, home to what is being touted as Europe’s largest and most modern LED wall where shooting recently wrapped on U.S. sci-fi thriller “White Mars,” headlined by Luke Newton (“Bridgerton”) and Lucy Hale (“Pretty Little Liars”) that was filmed entirely using the virtual stage.

As for the Italian rebates, Nicola Borrelli, head of the film department of Italy’s culture ministry, during a recent confab in Cannes, hosted by Variety provided assurances that the incentives for international productions are fully active, following a brief period of uncertainty due to the fact that the government was mulling some modifications. Borrelli also provided a detailed rundown of the country’s 40% rebate for international film and TV productions. “In Italy there is a €20 million euros ($22 million) per year cap per company,” he said. But, Borrelli added, “there is no cap per project.” So there have been lots of international shoots with much higher budgets that have been able to tap into the rebate through different companies, he said.

During her Rome presentation, Cacciamani also underlined the well-known quality of Cinecittà’s artists and craftsmen, who were recently instrumental to building the Vatican set for Oscar-winner “Conclave,” as another major selling point.

“We are not just building new studios,” Cacciamani said. “We are redefining what it means to make movies in Europe,” she added. “Cinecittà is becoming a machine that fires on all cylinders every day with a top notch standard of excellence,” the Rome studio chief went on, noting that “the level of services and the quality of our crews and craftsmen are what sets us apart from the competition.”

What do you think?

11 Points
Upvote Downvote
Лиам Делап Челсиг сонгон, Стэмфорд Бридж рүү нүүж байна

Лиам Делап Челсиг сонгон, Стэмфорд Бридж рүү нүүж байна

Александр Скарсгардын “Pillion” кино олон улсад борлуулагдаж эхэллээ

Александр Скарсгардын “Pillion” кино олон улсад борлуулагдаж эхэллээ