in

Судалгаа: Хүмүүсийн 20% нь эдгээр 2 шалтгаанаар цахилгаан машин худалдан авахаас татгалздаг

Судалгаа: Хүмүүсийн 20% нь эдгээр 2 шалтгаанаар цахилгаан машин худалдан авахаас татгалздаг

Цахилгаан автомашины борлуулалт буурах шалтгаан

Цахилгаан автомашины эрэлт буурч, эдийн засгийн нөхцөл байдал суларч байгаатай холбогдуулан хэрэглэгчид автомашин худалдан авахаас эмээх болсон гэж үзэхэд амархан. Шинэ судалгаа энэ таамаглалыг дэмжихийн сацуу цахилгаан автомашин худалдан авахгүй байгаа шалтгааныг тодруулжээ. Эдийн засгийн саад тотгор тодорхой хэмжээгээр нөлөөлж байгаа ч гол шалтгаанууд нь борлуулалтын цэг болон дэд бүтцийн асуудалтай холбоотой байна.

Цахилгаан автомашин худалдан авагчдын санаа зовох асуудлууд

Америкийн Muscle-ийн судалгаагаар цахилгаан автомашин худалдан авахгүй байх хоёр гол шалтгаан нь цэнэглэгч станцын дэд бүтэц болон анхны өртөг юм. Хуучин автомашин авах нь шийдэл болж чадахгүй, учир нь судалгаанд оролцогчдын 15 хувь нь хуучин автомашины өндөр үнэ төлөвлөсөнөөс илүү байвал худалдан авалт хийхээс татгалздаг гэжээ. Брэндийн үнэнч байдал ч бас хамаагүй бололтой.

Хүмүүсийн худалдан авалтаас татгалзах шалтгаан

Шинэ автомашин худалдан авагчдын 73 хувь нь үнийг хэт өндөр байна гэж үздэг. Дотоод шаталтат хөдөлгүүртэй автомашин хайж байгаа хүмүүсийн 49 хувь нь түлшний муу хэрэглээний улмаас худалдан авалтаас татгалздаг. Мөн муу жолоодлого, тухгүй суудал, дотоод засал нь тааруухан материалтай, таагүй санхүүжилтийн нөхцлүүд нь худалдан авалтаас татгалзах бусад шалтгаанууд юм.

Брэндийн үнэнч байдал бараг үгүй болжээ

Тесла эзэмшигчдийн 51 хувь нь брэндийн нэр хүндээс хамаарч өөр брэнд рүү шилжихэд бэлэн байна. Хьюндай эзэмшигчдийн 40 хувь, BMW-ийн 37 хувь, GM-ийн 35 хувь, Kia-ийн 33 хувь нь брэндийн нэр хүндээс хамаарч шилжих боломжтой гэжээ. Автомашин худалдан авагчдын 17 хувь нь зөвхөн нэр хүндээс шалтгаалан брэндээ өөрчилж магадгүй байна.

Дүгнэлт

Цахилгаан автомашины технологийн дэвшил, тухайлбал, хатуу төлөвт батерей болон батерейн элементээс автомашин руу шууд үйлдвэрлэх технологи нь зарим асуудлыг шийдвэрлэнэ гэж үзэж байна. Гэсэн хэдий ч дэд бүтцийн асуудал хамгийн том саад тээг болж байгаа бөгөөд үүнийг автомашин үйлдвэрлэгчид дангаараа шийдвэрлэх боломжгүй юм. Америкийн цэнэглэх сүлжээг тэлэх төлөвлөгөө хэрэгжиж байсан ч Трампын засаг захиргааны цэнэглэх станцуудад зориулсан санхүүжилтийг зогсоосноор энэ төлөвлөгөө зогссон. Ийм төрлийн цахилгаан автомашины эсрэг бодлого үргэлжилбэл хэрэглэгчдийн гомдол улам нэмэгдэх төлөвтэй байна.

Эх сурвалж:

Study: 1-In-5 People Walk Away From Buying An EV For These 2 Reasons

Automakers can be blamed for one reason – the other is a complicated issue


Мэдээний дэлгэрэнгүй:

Automakers can be blamed for one reason, but the other is a complicated issue

As EV demand wanes amid a slowing economy, it would be easy to say people aren’t buying cars out of a sense of fear. A new report somewhat supports that theory but adds some context on why people aren’t buying EVs. Economic headwinds play a part, but the main reasons have more to do with dealerships and infrastructure.

A study from American Muscle reveals that the two main reasons are charging infrastructure and upfront cost. Buying used isn’t the answer, either, as the study notes that 15 percent of used car buyers say they will walk away from a purchase over higher-than-expected pricing. And if you think brand loyalty matters, think again.

2026 Kia EV9 GT

Kia

EV buyers have cost and infrastructure concerns

Twenty-two percent of people interested in purchasing an EV say they’re put off by the higher cost, noting the upfront spend is dissuading them from buying. Further, 20 percent say the “lack” of charging stations keeps them away. Almost 20 percent (one-in-six, per American Muscle, so about 17 percent) of car buyers considered an EV while at the dealership but changed their mind at the last minute.

Sixteen percent say limited battery range keeps them from buying an EV, and 14 percent say they are concerned about the battery’s lifespan and cost to replace it, if necessary. 11 percent of car buyers say they’re just not interested in EVs, while 23 percent of respondents say they’d switch to an EV if charging were as convenient as filling up at a gas station. Another 58 percent said that might persuade them, but 19 percent said charging convenience won’t sway them.

Why people walk away

Overall, 73 percent of new car buyers say prices are too high. Forty-nine percent of those looking to buy an ICE vehicle say poor fuel economy keeps them away. Other reasons people aren’t buying new cars are poor driving performance (49 percent), uncomfortable seating (48 percent), poor interior materials (42 percent), and unfavorable financing options (40 percent).

Thirty-one percent said the car they wanted to buy had an “outdated” infotainment system (looking at you, Mazda), and 26 percent said the vehicle had weak acceleration (that’s you, Subaru). Missing safety features, unattractive design, and limited interior space also factor into the decision not to buy.

Tesla store in Austin, Texas

Tesla

Used car buyers are even pickier. Eighty-four percent say pricing is too high, and those looking to buy a used vehicle are 20 percent more likely to walk away over poor driving performance. While each reason detailed above had higher percentages for used car buyers, 60 percent also said they weren’t notified of prior damage to the used vehicle they were considering, causing them to walk away.

Brand loyalty (almost) doesn’t exist

Fifty-one percent of Tesla owners say they’re willing to switch brands based on the brand’s reputation, which is far and away the most significant percentage in this study. Forty percent of Hyundai owners would look elsewhere if the brand took a hit, as would 37 percent of BMW drivers, 35 percent of GM’s base, and 33 percent of Kia fans. About 17 percent (again, one in six) of car buyers are willing to switch brands based on reputation alone.

Thirty-one percent of buyers switched loyalty at the dealership when they found a vehicle they considered missing a key feature. 13 percent of buyers switched because of limited inventory and long wait times to get the car they wanted.

BMW i4

Fabian Kirchbauer Photography

Final thoughts

Incoming EV technology, like solid-state batteries and battery cell pack-to-vehicle production, should help ease some concerns. We’d venture that infrastructure is the biggest hurdle, though, and it’s not one automakers can readily solve at the national level. While America’s charging network was on track to expand, the Trump administration’s halting of the distribution of funds for EV charging stations has put a stop to that plan. If these kinds of anti-EV policies continue, these customer complaints will only get worse.

What do you think?

Toyota-ийн нууц зэвсэг: Жижиг пикап АНУ-ын зах зээлийг доргиох уу?

Toyota-ийн нууц зэвсэг: Жижиг пикап АНУ-ын зах зээлийг доргиох уу?

UFC Nashville: Деррик Льюис, Таллиссон Тейшейра нарын тулаанаар толгойлуулсан эвентэд шинэ тулаанууд нэмэгдлээ

UFC Nashville: Деррик Льюис, Таллиссон Тейшейра нарын тулаанаар толгойлуулсан эвентэд шинэ тулаанууд нэмэгдлээ