Хэрэв та Volkswagen Golf худалдаж авахаар төлөвлөж байгаа бол яг одоо авах нь зөв сонголт байж магадгүй. Учир нь Volkswagen-ийн алдартай энэ загвар АНУ-д ойрын ирээдүйд эрс үнэтэй болох төлөвтэй байна. Үүнд үйлдвэрлэл болон худалдааны бодлого өөрчлөгдөж буй нь голлон нөлөөлнө. Өнгөрсөн долоо хоногт Volkswagen Германы үйлдвэрүүдээ хэвээр хадгалахын зэрэгцээ ажиллах хүчний тоог бууруулах талаар ажилчдын холбоотой тохиролцоонд хүрсэн. Энэ тохиролцооны хүрээнд 2027 онд Golf машины үйлдвэрлэлийг Мексикийн Пуэбла хот дахь үйлдвэр рүү шилжүүлэхээр болсон байна.
Үйлдвэрлэлийн энэхүү шилжилт нь АНУ-ын худалдан авагчдын хувьд машиныг харьцангуй хямд болгох магадлалтай ч ирж буй Трампын засаг захиргааны санал болгож буй тарифууд нөхцөл байдлыг эрс өөрчилж магадгүй юм.
Трампын тарифууд машины үнийг нэмэгдүүлж болзошгүй
Сонгогдсон ерөнхийлөгч Дональд Трамп Канад болон Мексикээс импортолж буй бүх бараанд 25%-ийн татвар ногдуулах бодолтой байгаагаа илэрхийлсэн. Энэ нь АНУ-ын хувьд томоохон өөрчлөлт болно. Учир нь Трампын засаг захиргаа 2020 онд баталсан АНУ-Мексик-Канадын хэлэлцээрийн (USMCA) дагуу Мексик болон Канадад үйлдвэрлэгдсэн тээврийн хэрэгсэл тодорхой шаардлагыг хангах нөхцөлд АНУ руу импортлогдоход тарифгүй байдаг.
Одоогоор Мексик болон Канад улсад үйлдвэрлэгдэж буй тээврийн хэрэгслүүдийн хувьд тэдгээрийг Европоос импортлодог тээврийн хэрэгслээс хямд өртгөөр оруулж ирэх боломжтой. Гэвч Трамп албан тушаалаа авсны дараа санал болгосон тарифуудыг хэрэгжүүлэх юм бол энэ нөхцөл байдал эрс өөрчлөгдөх болно.
Одоогоор Германы Вольфсбург хотод үйлдвэрлэгдэж буй Golf GTI нь АНУ-д 2.5%-ийн тарифт хамрагдаж, суурь үнэ нь $31,965 болж байгаа. Харин Мексикт үйлдвэрлэгдсэн GTI автомашинууд Трампын санал болгож буй тарифт хамрагдвал энэ суурь үнэ бараг $39,000 хүрч, ижил автомашины зардал ойролцоогоор $7,000-аар нэмэгдэхээр байна.
Бодит бодлого уу, эсвэл хэлэлцээний хэрэгсэл үү?
Трамп тарифт дуртай гэдгээ илэрхийлж, үүнийг “Толь бичгийн хамгийн сайхан үг” хэмээн тодорхойлсон ч зарим шинжээчид болон улс төрчид түүний санал болгож буй тарифуудыг бодит бодлого гэхээсээ илүү хэлэлцээ хийх хэрэгсэлд ойрхон гэж үзэж байна.
Сенатор Кевин Крамер (R-N.D.) Politico-д өгсөн ярилцлагадаа тарифыг хэлэлцээний хэрэгсэл болгон ашиглах нь хамгийн зохистой бөгөөд энэ нь худалдааны түншүүдэд буулт хийлгэхийн тулд амархан заналхийлэх, хэрэгжүүлэх, цуцлах боломжтой гэж үзжээ.
“Хэрэв тарифыг орлоготой холбоотой ерөнхий бодлого болгон ашиглаж эхэлбэл энэ нь илүү санаа зовоох асуудал болно” гэж Крамер хэлсэн байна.
Макро эдийн засгийн судлаач, хөрөнгө оруулагчдад зориулсан судалгааны тайлан гаргадаг Марко Папич “Трампын ширүүн үг хэллэг зарим хүнийг тарифын өсөлт бодитой гэж эндүүрэхэд хүргэсэн байж магадгүй ч тэрээр сонгуулийн кампанит ажлын үеэр хэлсэн шигээ томоохон тарифуудыг хэрэгжүүлэх магадлал бага” гэж хэлжээ.
“Үнэн хэрэгтээ энэ бүхэн түүний ‘Америкийг Нэгдүгээрт’ хандлагын нэг хэсэг бөгөөд үүний хүрээнд тэрээр Хятадын компаниудыг үйлдвэрлэлийн байгууламжаа АНУ-д шилжүүлэх нөхцөлтэйгөөр худалдааны хэлэлцээр хийх байх” гэж Папич хэлсэн байна.
Дүгнэлт
Бидний мэдэж байгаа нэг зүйл бол Volkswagen Golf машины үйлдвэрлэл Мексик рүү шилжих гэж байгаа явдал юм. Гэхдээ энэ нь АНУ-ын худалдан авагчдын хувьд үнийн ямар нөлөө үзүүлэхийг харах л үлдлээ. Хэрэв Трамп тарифуудыг баталгаатай хэрэгжүүлэхээр зорьж байгаа бол хэрэглэгчид зөвхөн Golf бус, Мексик болон Канад улсад үйлдвэрлэсэн бүх загварын үнийн өсөлтөд бэлдэх хэрэгтэй болно.
Гэвч зарим улс төрчид, шинжээчдийн үзэж байгаачлан санал болгосон тарифууд зөвхөн хэлэлцээний хэрэгсэл төдий байвал VW-ийн үйлдвэрлэлийн шилжилт Golf машины үнийг бууруулах ч боломжтой юм. Учир нь 2.5%-ийн тарифт хамрагдаж байсан бол одоо чөлөөтэй импортлох нөхцөл бүрдэж магадгүй. Гэсэн хэдий ч шинэ GTI авах талаар бодож байгаа бол нөхцөл байдал хэрхэн өөрчлөгдөхийг хүлээхээс илүү одоо худалдаж авах нь илүү оновчтой байж мэднэ.