NASA-гийн Aerospace Safety Advisory Panel (ASAP) Boeing-ийн Starliner хөлгийн эвдрэлтэй нислэгийн үеэр агентлагийн удирдлага аюулгүй байдлын “мэшап” (албан ёсны осол/ноцтой зөрчил) гэж зарлаагүй нь дотоод хариуцлага, шийдвэр гаргалтыг олон сар будлиантуулсан гэж дүгнэв. Тус зөвлөлийн гишүүн, сансрын шаттлын командлагч асан Чарли Прэкортын хэлснээр “in-flight mishap” эсвэл “high visibility close call” зарлаагүйгээс эрсдэлийн эзэн тодорхойгүй, шийдвэрийн төвлөрөл сарнисан хугацаа хэт сунжирчээ. Энэ нь ирээдүйн өндөр эрсдэлтэй төслүүд, тухайлбал Artemis-ийн үед аюулгүй байдлын асуудлыг хэрхэн шийдэх чадамжид эргэлзээ нэмсэн гэж тайланд дурдсан байна.
Starliner 2024 оны 6-р сарын 5-нд ULA-ийн Atlas V дээрээс анхны хүний оролцоотой туршилтын нислэгээ эхлүүлсэн. Олон улсын сансрын станц (ISS)-д ойртон залгах үед 5 хөдөлгүүр (thruster) ажиллагаагүй болж, дараа нь гелийн 5 алдагдал илэрсэн бөгөөд нэг нь хөөрөлтөөс өмнө мэдэгдэж байсан асуудал байв. Анх 8 хоног үргэлжлэх ёстой нислэг газар дээрх туршилт, өгөгдөл цуглуулалт нэрийн дор удаа дараа сунжирсан.
Энэ хугацаанд NASA ба Boeing олон нийтэд баг “сансарт гацсан” биш, Starliner буцааж авчрах боломжтой гэсэн мессежийг давамгай хүргэж байсан ч ASAP-ын үзэж буйгаар арга барил нь анхнаасаа эсрэгээрээ байх ёстой байжээ. Өөрөөр хэлбэл “аюулгүйг нотлох хүртэл Starliner-ийг буцахад no-go” гэсэн хатуу байр суурь тогтоохын оронд, “аюулгүй гэдгийг батлах гэж ажиллана” гэсэн хандлага давамгайлснаар дотоод чиглэл хоёрдмол хэвээр зунжин үргэлжилсэн гэж Прэкорт тайлбарласан байна. Эцэст нь NASA Starliner-ийг баг тээвэрлэн буцахад тохиромжгүй гэж үзэж, Буч Уилмор, Суни Уильямс нарыг SpaceX-ийн Dragon хөлгөөр буцаахаар шийдсэн.
Ингэснээр хоёр сансрын нисэгч ISS дээр нийтдээ бараг 9 сар ажилласны дараа, 2024 оны 9-р сарын 6-нд Starliner баггүйгээр станцаас салж дэлхийд буусан. NASA-ийн журам ёсоор томоохон доголдол гарвал “mishap” гэж албан ёсоор зарлаж, аюулгүй байдлын алба мөрдөн шалгах ажиллагаа эхлүүлэн, сургамжийг NASA-ийн албан бүртгэлд оруулах ёстой; 2019 оны анхны баггүй нислэгээр ISS хүрч чадаагүй үед ийм зарлал хийж байсан. ASAP цаашид иймэрхүү нөхцөлд хоёрдмол ойлголт үүсгэхгүй, эрсдэлийн эзэмшил ба шийдвэрийн эрхийг эхнээс нь тодорхой болгохыг зөвлөжээ.
Гэсэн ч NASA Starliner-ийг бүр мөсөн орхисонгүй: 2025 оны 11-р сард Boeing-тэй байгуулсан commercial crew гэрээгээ шинэчилж, төлөвлөсөн 6 нислэгийг 4 болгож бууруулсан. Starliner-ийн дараагийн ISS нислэгийг 2026 оны 4-р сараас наашгүй гэж товлосон бөгөөд энэ удаа баггүй нисэхээр төлөвлөж байна.






