Моденагийн Мариа хатан: Түүхийн мартагдсан дүр
Моденагийн Мариа хатан нь ихэвчлэн эргэлзээтэй өв залгамжлагчийн эх гэдгээрээ түүхэнд дурсагддаг. 1687 оны 12-р сард түүний жирэмслэлтийг зарласнаас хойш Британид олон янзын сэтгэл хөдлөл үүссэн. Олон удаагийн зулбалт, нярайн үхлийн дараа хааны хүүхэд төрөх магадлалтай болсон нь олон нийтийг баярлуулсан. Хэдийгээр Мариа болон Жеймс II ба VII нарын католик шашин нь олонх иргэд болон парламенттай зөрчилдөж байсан ч олон хүн бурханы ивээлд итгэж байв. Хаан хүүтэй болох нь түүний протестант эгч нарыг давж, католик залгамжлалыг баталгаажуулах болно гэж үзэж байв. Гэвч католик шашны эсрэг бүлгүүдийн дунд хорон санаа гарч байв. 1688 оны 3-р сар гэхэд Жеймсийн охин, Мариагийн хойд охин Анна гүнж жирэмслэлтийг эргэлзээтэй гэж үзэж, Голланд дахь эгчдээ “энд ямар нэгэн заль мэх байж магадгүй” гэж мэдээлжээ.
Хүү төрсний дараах үймээн урьд өмнө байгаагүй их байв. Жеймс Эдвард Франсис 1688 оны 6-р сарын 10-нд төрөхийг олон тооны шүүхийнхэн гэрчилсэн ч хүүхэд нь хуурамч гэсэн цуу яриа хурдан тархав. Нэг түүхэнд Мариа охин төрүүлсэн бөгөөд түүнийг хүүгээр сольсон гэж, өөр нэгэнд Мариа огт жирэмсэн байгаагүй гэж үзсэн. Хүүг төрүүлсэн мэт харагдуулахын тулд хүүхдийг халаалтын саванд оруулсан гэж тайлбарлаж байв. Мариа төрсний дараах эмзэг үед хүүг хуурамчаар төрүүлсэн гэж сэжиглэгдэж, сэтгэл санааны дарамттайгаар эдгэрэх шаардлагатай болсон.
Энэхүү үйл явдал нь Моденагийн Мариагийн түүхэн дурсамжийг давамгайлсан бөгөөд үүнд сайн шалтгаан бий. “Халаалтын савны хүүхдийн дуулиан” нь Виллем Оранжийн довтолгоо, Стюартын хааны гэр бүлийн цөллөг, Жакобитын бослого зэрэг үйл явдлуудыг өдөөж, хувьсгалын эхлэл болсон. Гэвч Брийз Баррингтоны судалгаа нь Мариагийн амьдралыг шинээр харуулж байна. Тэрээр Мариагийн Итали дахь төрсөн цагаас Франц руу цөлөгдсөн хүртэлх түүхийг өгүүлж, түүний олон талт нөлөө, үйл ажиллагааг тодруулжээ. Энэхүү шинэчлэгдсэн түүх нь уншигчдад Мариагийн зан чанар, эрх мэдлийг илүү тодорхой ойлгоход тусалдаг.
Мариа нь Эстегийн язгууртны гэр бүлд төрсөн бөгөөд дөрвөн настайдаа аав нь нас барж, хоёр настай дүү нь Моденагийн герцог болсон. Ээж Лаура Мартиноцци нь регентээр ажиллаж, Мариад гайхалтай боловсрол олгожээ. Тэрээр сүмд амьдрахыг хүсэж байсан ч Англид Жеймс (Йоркийн герцог), II Чарльз хааны дүү, хаан ширээний өв залгамжлагч эхнэр хайж байсан тул төлөвлөгөө нь өөрчлөгджээ. Лорд Питерборо Европт явуулсан бөгөөд Мариагийн хөргийг хараад шууд сонгожээ. Мариа саналаа хүлээн авч, 1673 онд Жеймстэй гэрлэжээ. Англид ирэхэд нь түүний шинэ эх орон дахь уур амьсгал түгшүүртэй байв. Жеймсийн Итали католик гүнжтэй гэрлэсэн нь улс оронд сэтгэл түгшээсэн байв. Хэдийгээр Жеймс 24 насаар ах байсан ч эелдэг, үнэнч бус нөхөр байв. Мариа тэдний анхны уулзалтаас хэдхэн сарын дараа жирэмсэн болсон.
Мариа нь Английн сэргээн босголтын үед чухал ивээн тэтгэгч болжээ. Баррингтон Мариагийн соёлын нөлөө маш өргөн байсныг харуулсан. Жон Драйден, Эдмунд Валлер нар түүнд шүлэг бичиж, Питер Лели түүний хөргийг зуржээ. Хожим нь тэрээр Бенедетто Геннариг католик сүмийнхээ чимэглэлийг шинэчлэх үүрэг өгчээ. 1675 оны эхээр Жон Кроун, Роберт Стритер нарын шүлэг, тайзны чимэглэлтэй “Калисто” жүжгийг зохион байгуулжээ. 1680-аад онд тэрээр Анна Кингсмилл, Анна Киллигрю зэрэг хүндэт бүсгүйчүүдтэй хамтран элит эмэгтэйчүүдийн хүрээлэл байгуулжээ. Мариагийн хүрээлэл нь орчуулга, хөгжим, уран зураг, бүлгийн уншлагад зориулсан орон зайг бий болгожээ. 1684 онд Кингсмилл, Киллигрю нар “Венус ба Адонис” түүхээс сэдэвлэсэн жүжгийг Мариагийн зочны өрөөнд тавьжээ. Баррингтоны “Калисто” болон “Венус ба Адонис” жүжгүүдийн дүрслэл нь эдгээр үзүүлбэрүүдийг сэргээж, уншигчдыг шүүхийн жүжгийн туршлагыг төсөөлөхөд урьж байна.
Мариагийн “Грейс” хэмээх хүрээлэл нь түүний дуулиантай үеэл, Итали-Францын цөллөгт амьдарч байсан Хортенс Манчинигийн 1676 онд байгуулсан салонтой эсрэгцэж байв. Мариагийн хүрээлэл нь эрдэм шинжилгээний үйл ажиллагаанд төвлөрч байсан бол Манчинигийн салон нь уран зохиолын шүүмж, философийн хэлэлцүүлгийг мөрийтэй тоглоом, хошин жүжигтэй хослуулсан байв. Гэсэн хэдий ч эдгээр сүлжээнүүд давхцаж, тухайн үеийн элит эмэгтэйчүүдийн оюун санааны үйл ажиллагааг дэмжиж байв. Мариа болон Манчинигийн амьдралын хэв маяг өөр байсан ч “Грейс” нь эмэгтэйчүүдийн боловсролд хамтран хөрөнгө оруулж, 17-р зууны Лондонгийн соёлын газарзүйг өөрчилсөн байна. Энтони а Вүүдийн үгээр бол “хачин эмэгтэйчүүдийн үе” байсан бөгөөд эмэгтэйчүүдийн соёлын хүрээлэл нь улсын хамгийн амьд төвүүд болжээ. Гайхамшигт хувьсгалын үед эдгээр нийгэмлэгүүд нь үндэстний урлаг, хоолны амтыг өөрчилж, дараагийн арван жилүүдэд салон соёлын түгээмэл байдлыг бий болгосон.
Грейс: Сэргээн босголтын шүүхийн эмэгтэйчүүдийн гайхамшигт амьдрал
Брийз Баррингтон
Блумсбери, 384 хуудас, £25
Худалдан авах: bookshop.org (хамтрагч холбоос)
Анналиса Николсон нь Лондонгийн Кингс коллежийн Францын судалгааны ажилтан бөгөөд Хортенс Манчинигийн захидлуудын редактор (Iter Press, 2025).
Эх сурвалж:
‘The Graces’ by Breeze Barrington review
Queen Mary of Modena is usually remembered as the mother of a dubious heir. From the moment her pregnancy was announced in December 1687, mixed emotion swept through Britain. After several miscarriages and infant deaths, there was widespread joy over the prospect of a royal baby.