in

F-111 цохилтын онгоц хэрхэн домогт F-14 сөнөөгчийн эхлэл болсон бэ?

F-111 цохилтын онгоц хэрхэн домогт F-14 сөнөөгчийн эхлэл болсон бэ?

F-111 онгоцны алдаанаас суралцаж, F-14 Tomcat сөнөөгч онгоц бүтээв

1960-аад онд АНУ-ын цэргийн хүч нэг онгоцоор хоёр асуудлыг шийдэхийг оролдсон. Батлан хамгаалахын сайд Роберт Макнамара Tactical Fighter Experimental (TFX) хөтөлбөрийг дэмжиж, Агаарын цэрэг болон Тэнгисийн цэргийн хүчинд зориулсан нэгэн төрлийн сөнөөгч онгоц бүтээхийг зорьсон. Энэ нь газар дээрх бөмбөгдөгч болон тэнгисийн цэргийн хөлөг онгоц хамгаалагчийн үүргийг гүйцэтгэх нэгэн төрлийн онгоц байх ёстой байв. Үүний үр дүнд General Dynamics-ийн F-111 Aardwark онгоц гарч ирсэн бөгөөд энэ нь өөр өөр үүрэг гүйцэтгэх боломжтой далавчтай онгоц байв. Агаарын цэрэг F-111A, бага түвшний бөмбөгдөгч онгоцыг хүлээн авсан бол Тэнгисийн цэрэг F-111B, AIM-54 Phoenix пуужингаар зэвсэглэсэн урт зайн таслагч онгоцыг хүлээн авсан. Гэвч энэ нь амжилтгүй болсон байдаг.

Тэнгисийн цэргийн F-111B онгоц нь хамгийн хурдан бөмбөгдөгч онгоцнуудын нэг байсан ч ноцтой дутагдалтай байв. Энэ нь хөлөг онгоцны ажиллагаанд хэтэрхий хүнд байсан бөгөөд хүссэн жингээсээ 4,500 кг орчим илүү байв. Нисгэгчид буух үед харагдах байдал муу, эцсийн ойртолтын үед хурд нэмэгдэхгүй байгааг гомдоллосон. F-111B онгоц хөлөг онгоцны туршилтад оролцох үедээ удаан, тогтворгүй, тэнгисийн цэргийн даалгаварт аюултай хэмээн нэр хүндээ алдсан. Зөвхөн нэг прототип хөлөг онгоц дээр буусан бөгөөд бусад нь хэзээ ч тэнд хүрээгүй. Эцэст нь Тэнгисийн цэргийн удирдлага ч үүнийг тохиромжгүй гэж хүлээн зөвшөөрсөн. Дэд адмирал Том Коннолли “Энэ онгоцыг тэнгисийн цэргийн сөнөөгч болгоход Христийн шашны бүх хүч хангалтгүй” гэж хэлсэн. Тиймээс Тэнгисийн цэрэг 1968 онд үүнийг цуцалсан.

F-111B-г цуцалсны дараа Тэнгисийн цэрэг илүү сайн хөлөг онгоц хамгаалагч олох шинэ хөтөлбөрийг шуурхай эхлүүлсэн. Энэ хөтөлбөрийг VFX гэж нэрлэсэн бөгөөд Зөвлөлтийн бөмбөгдөгч болон далайн пуужингаас хөлөг онгоцны бүлгийг хамгаалах хөлөг онгоцны таслагч бүтээх зорилготой байв. Энэ нь F-111B-ийн хийх ёстой байсан зүйл боловч амжилтгүй болсон байна. Grumman компани Model 303 загвараараа өрсөлдөөнд ялж, алдарт F-14 Tomcat онгоцыг бүтээсэн байдаг.

Grumman компани F-111B-ийн алдааг мэдэж байсан юм. Хүнд загварыг давтахын оронд далавч нь эргэх концепцийг авч, хөнгөн, хөлөг онгоцны ажиллагаанд илүү тохиромжтой болгосон байна.

F-14 нь урт зайн AIM-54 Phoenix пуужин болон F-111B-д зориулан бүтээсэн AWG-9 радарын системийг хадгалсан боловч бусдыг нь хаясан. Инженерүүд шинэ агаарын хүрээ бүтээж, давхар сүүл, нэмэлт өргөлт өгөх өргөн их бие, хадгалахад зориулж нугалдаг, нислэгийн үед автоматаар өөрчлөгддөг далавчтай болгожээ.

F-14 онгоц 1970 онд анх нисч, 1974 онд Тэнгисийн цэргийн албанд орсон байдаг. Энэ нь зургаан Phoenix пуужин зөөж, олон байг нэгэн зэрэг онилох боломжтой байв. Мөн AWG-9 радар нь 160 км-ээс хол зайд байг мөрдөх боломжтой байв. Tomcat нь хурдан (Mach 2.34 хүртэл хурдлах боломжтой) бөгөөд агаарын тулаанд өөрийгөө хамгаалах чадвартай байв. Grumman-ийн дизайнерууд хожим нь F-111B-ийн алдаа нь Tomcat-ийг зөв бүтээхэд шаардлагатай бүх зүйлийг заасан гэж хүлээн зөвшөөрсөн.

F-14 нь зөвхөн F-111B-ийн алдааг засах төдий зүйл биш байв. Энэ нь тухайн үеийн хамгийн дэвшилтэт сөнөөгч онгоцны нэг болсон байдаг. Tomcat нь F-111-ээс гаралтай (радар, пуужингийн систем, далавч эргэх технологи зэрэг) боловч илүү их зүйл байсан. Grumman-ийн Майк Чиминерагийн хэлснээр, Tomcat-ийн загварыг эцэслэхээс өмнө 6,000 гаруй тохиргоог туршсан байна. Бүх нарийн ширийн зүйлийг F-111B-ийг сүйрүүлсэн асуудлуудыг шийдвэрлэхийн тулд дахин боловсруулжээ.

Tomcat-ийн далавч нь хурд болон маневрлалаас хамааран 20-68 градусын хооронд автоматаар эргэх боломжтой байв. Хөлөг онгоц дээр далавч нь 75 градус хүртэл эргэж, хадгалахад хялбар болдог байв. Pratt & Whitney TF30 хөдөлгүүрийг F-111-ээс авч, дараа нь General Electric F110-GE-400 болгон сайжруулсан. F-14-ийн их бие нь нэмэлт өргөлт үүсгэж, бага хурдтай хөлөг онгоцны буулт хийхэд тусалсан нь F-111B-ийн сул тал байсан.

Зэвсгийн интеграц ч урагшилсан. Урт зайн Phoenix пуужингаас гадна F-14 нь AIM-7 Sparrow, AIM-9 Sidewinder, 20 мм-ийн их буу зөөж байв. Түүний радар болон IR мөрдөх төхөөрөмж нь тухайн үедээ хосгүй байг онох хүрээг өгсөн. Tomcat нь зөвхөн суралцсан хичээлийн бүтээгдэхүүн байгаагүй, харин технологийн үсрэлт байв. Энэ нь зөвхөн F-111B-ийн алдаанаас зайлсхийхээр бүтээгдээгүй, харин орчин үеийн хөлөг онгоцны агаарын давуу талтай сөнөөгч онгоцны стандартыг тогтоосон. Тэнгисийн цэрэг F-111-ээр хүссэн зүйлээ авч чадаагүй ч F-14 энэ бүхнийг нөхсөн байна.

Эх сурвалж:

How The F-111 Strike Aircraft Led To The Iconic F-14 Fighter Jet – SlashGear

You may not have heard of the U.S. military’s F-111, but the F-14 Tomcat that followed is legendary.

What do you think?

Дэлхийн 2-р дайны зарим сөнөөгч онгоцууд яагаад “P” үсгээр эхэлдэг байсан бэ?

Дэлхийн 2-р дайны зарим сөнөөгч онгоцууд яагаад “P” үсгээр эхэлдэг байсан бэ?

Starlink-ийн өрсөлдөгч Маскын эсрэг 1.5 тэрбум долларын хиймэл дагуулын төсөл эхлүүлнэ

Starlink-ийн өрсөлдөгч Маскын эсрэг 1.5 тэрбум долларын хиймэл дагуулын төсөл эхлүүлнэ